Камінь-Каширська міська громада

Волинська область, Камінь-Каширський район

Оксана Гентіш: «Ми протидіємо викликам своєю професійною командою»

Дата: 19.04.2023 16:14
Кількість переглядів: 135

Фото без опису

Журнал «ЕнергоБізнес» продовжує спілкування з різними учасниками ринку електроенергії. Одним із потужних постачальників електричної енергії є Група компаній Tolk. Про актуальний стан речей у галузі, про те, як компанія долає труднощі, завдані російською агресією, пройшла найскладніший осінньо-зимовий період в історії незалежної України редакція поговорила з Оксаною Гентіш, керівницею ТОВ «Волиньелектрозбут» (Група Tolk). 


Розкажіть, будь ласка, як компанія пройшла ОЗП з такими масовими відключеннями світла та обмеженнями?

Це була досить складна зима для всіх – для країни і для всієї енергетичної галузі. Наша компанія не стала винятком: збільшення боргів споживачів, непрогнозованість електроспоживання, непередбачуваність цін і їхнє значне коливання, негатив у частини суспільства щодо відключень – усе це ми також пережили. Протидіяли цим викликам своєю професійною командою, вирішували надскладні задачі, доносили своїм клієнтам, населенню реальну інформацію щодо причин відключень – ракетні обстріли й руйнування наших енергетичних об’єктів. Адже в соціальних мережах було досить багато неправдивої інформації з приводу цього. Не всі люди розуміли, чому продовжувались відключення, якщо не було обстрілів у нашому регіоні.

Наскільки впало споживання електроенергії у жовтні 2022 р. лютому 2023 р., якщо порівняти з такими ж місяцями осінньо-зимового періоду 2021 2022 рр. (у вашому регіоні, серед категорій ваших споживачів)?

З початком повномасштабного вторгнення споживання електроенергії у Волинській області знизилося в середньому на 20%. Коли почали застосовувати масові відключення, зниження електроспоживання вже було на рівні 11-15%, змінився графік споживання протягом доби. 

Ми раніше не замислювались над тим, наскільки важливою і необхідною є електрична енергія в нашому житті. Дякувати Богу, нашим Захисникам, нашим неймовірним Українцям – ми цю зиму пережили. Але війна продовжується… Необхідно відновлювати, ремонтувати пошкоджене і знищене обладнання, необхідно готуватися до наступного осінньо-зимового періоду, потрібно зробити все можливе і навіть неможливе, щоб Україна була з електрикою. Чи зможе наша енергетика з цим впоратися – також залежить і від споживачів. Ми вдячні кожному за вчасні та повні розрахунки – це наш енергетичний фронт, який ми тримаємо з гідністю!

Яка ваша думка щодо питання підвищення ціни на електроенергію для населення?

Це питання завжди було чутливим для суспільства, а особливо зараз, коли країна перебуває в стані війни, і багатьом громадянам досить складно оплачувати комунальні послуги. Але разом із цим потрібно усвідомлювати, що ціни на електроенергію для населення не змінювались із 2017 року, а видатки на генерацію, на ремонт мереж суттєво зросли.

Згідно з урядовою постановою, чинна ціна електричної енергії для населення до 30 квітня 2023-го року залишиться незмінною: 1,44 грн/кВт-год при споживанні до 250 кВт-год на місяць та 1,68 грн/кВт-год – понад 250 кВт-год на місяць (за весь обсяг споживання).

Зараз тривають дискусії в робочих групах Уряду щодо питання доцільності підвищення вартості електроенергії для населення. Слід зауважити, що сьогодні ціна енергії для населення більш ніж у чотири рази є нижчою за ринкову. І зрозуміло, що для енергетичного сектору, який і без того перебуває у кризовому стані, це непосильна ноша.

Хто ж покриває різницю між ціною для населення і ринковою ціною?

Якщо коротко – інші учасники ринку електричної енергії. Саме це передбачено механізмом фінансового ПСО (покладання спеціальних обов’язків), яке запроваджене у 2021 році. 

Законодавець передбачав, що енергія для населення буде закуповуватись за ринковою ціною, а різниця між ціною купівлі й спеціальною ціною буде компенсована «Гарантованим покупцем» за рахунок високої маржинальності атомної і гідрогенерації. Це так зване “фінансове ПСО”, коли забезпечення порівняно дешевою електроенергією населення здійснюється за рахунок фінансових розрахунків, а не товару.

Станом на сьогодні фінансове ПСО практично не працює. Ми закуповуємо енергію для населення за ринковою ціною, але компенсація наших витрат на виконання цих обов’язків не відбувається. Витрати постачальника на кожну кіловат-годину для населення наразі такі: послуга з передачі НЕК «Укренерго» становить 0,516 грн, послуга з розподілу місцевому обленерго – 1,415 грн (така вартість саме на Волині, в інших регіонах інша), ринкова вартість енергії у квітні – від 3,6 до 4,2 грн, інші дрібні витрати постачальника –  0,14 грн. Разом – 5,67- 6,27 грн. Якщо населення платить за середньою ціною 1,52 грн (приблизна цифра, що є середньою між 1,44 та 1,68), то різниця становить близько 4,15 – 4,75 грн, отже, саме така сума і мала б компенсуватися «Гарпоком» постачальнику за рахунок «Енергоатому» та «Укргідроенерго». У зимовий період, коли ринкові ціни на електроенергію є вищими, компенсація перевищувала  і 5 грн за 1 кВт-год.

Однак через російську агресію і державним генеруючим компаніям, які мають фінансувати різницю в цінах, неабияк дісталося, вони втратили обсяги генерації, про маржинальність і прибутки вже не йдеться і, як наслідок, відшкодування повною мірою не відбувається. Відповідно, постачальник не отримує кошти, і через це не в змозі розраховуватись з іншими учасниками ринку за послугу з передачі та розподілу, направляючи наявні кошти виключно на закупівлю енергії для своїх споживачів. Наразі маємо фінансову кризу в галузі, яка поглиблюється з кожним днем.

 

Як розраховується населення за спожиту електроенергію?

Волинська область знаходиться в глибокому тилу, далеко від зони активних бойових дій. Всупереч цьому, за минулий рік борги населення збільшилися на 50%, і це сильно б’є не лише по постачальнику, а й по всій галузі. Поясню – чому. Ми пережили надзвичайно складну зиму, коли ворог щотижня завдавав ракетних ударів по об’єктах енергетики України, і через це запроваджувалися відключення від електропостачання наших споживачів. Зараз зруйновану інфраструктуру потрібно ремонтувати, відновлювати, бо, як кажуть, сани треба готувати влітку. 

Свідомі споживачі розуміють, що кожна вчасно оплачена кіловат-година – це кошти на ремонти, це підтримка відновлення енергосистеми, це та маленька, але незамінна цеглинка у відновлення нашої енергетики. Тому ми щодня звертаємось до всіх – попри фінансові труднощі знаходити можливості для того, щоб розраховуватися. Бо електроенергія сьогодні – це не просто комфорт і тепло в наших оселях, це енергозабезпечення лікарень, де щодня рятують життя наших захисників, це стабільна робота пунктів забору крові, рятувальних частин, органів влади, це безперебійна робота об’єктів оборонної промисловості….Перелік може бути довгим, але очевидно, що в умовах фінансової кризи в енергетичній галузі потрібно терміново змінювати підходи до соціального захисту і регулювання ціноутворення.

Очевидно одне: ціна має бути економічно обґрунтованою. Малозабезпечені, незахищені верстви населення повинні отримувати пільги чи субсидії адресно, а всі інші споживачі повинні вчасно оплачувати ринкову ціну. Має бути відновлена можливість впливу на неплатників. В цьому питанні варто відзначити, що якраз найбільш сумлінними платниками є люди пенсійного віку, які, маючи невеликі пенсії, розраховуються вчасно і не накопичують борги.

До слова, якщо ми вже зачепили цю тему, то я звертаю увагу споживачів, які наразі отримують субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, що термін її призначення завершується у квітні поточного року. У травні житлова субсидія буде призначатися відповідними органами на період до квітня 2024-го року. Однією з умов її призначення, як відомо, є відсутність заборгованості за спожиті комунальні послуги, в тому числі за електроенергію. Тому в разі наявності заборгованості просимо розрахуватися у квітні, щоб отримувати державну підтримку й надалі. 

 

Яка ситуація з боргами юридичних споживачів?

Зараз, під час війни, складно виживати всім. Найбільшою проблемою нині є розрахунки споживачів, які надають житлово-комунальні послуги. В окремих випадках без фінансової підтримки місцевих бюджетів тут не обійтися. У бюджетних споживачів також інколи виникають локальні складнощі, але, як правило, їх доволі швидко вдається врегулювати.   

Бізнесу також важко. Більшість наших клієнтів свідомі того, що необхідно розраховуватись вчасно, але через війну, через відключення світла, ситуації виникали й виникають різні. Намагаємося спільно їх вирішувати, часто це вдається завдяки тому, що маємо з нашими споживачами абсолютно чесні партнерські стосунки. Загалом завжди можна знайти якесь компромісне рішення, зробити крок назустріч.

Проте є такі моменти, про які потрібно говорити публічно. Під час війни дуже багато і людей, і організацій займаються благодійністю, докладають чималих зусиль для нашої перемоги над ворогом. І дуже прикро, що інколи така благодійність є показовою. Трапляються такі випадки, коли клієнт займається бізнесом, причому успішно, але дозволяє собі взагалі не оплачувати за електроенергію. Коли постає питання відключення, то починає розповідати, що його не можна відключати, бо він «займається благодійництвом». Хоча насправді це далеко не так. Не розумію таку «благодійність» чужим коштом. Те, що він своїми діями здійснює негативний вплив на енергетичну безпеку країни – це, виявляється, для нього нормально, «мене не вимикайте»…

Якщо вже мова зайшла про допомогу армії та населенню, розкажіть, будь ласка, про ініціативи Групи Tolk?

На початку опалювального сезону Група компаній Tolk звернулась до всіх небайдужих людей із закликом долучитись до проєкту «Робіть світлі справи!».

Цей проєкт направлений на погашення рахунків за електроенергію для тих, хто потребує допомоги – родини загиблих учасників бойових дій, багатодітні й малозабезпечені сім’ї, а також люди похилого віку.  

 

На заклик відгукнулась Громадська організація «Розвиток ІТ освіти». Разом зі студентами факультету інформатики та обчислювальної техніки Київського політехнічного інституту було відпрацьовано ідею та механіку функціонування благодійного проєкту. Завдання полягало у тому, щоб благодійник міг обрати на сайті Групи Tolk картки з сумами заборгованостей та сплатити за споживачів, які перебувають у скрутному становищі. Такий функціонал був створений та адаптований до платіжної системи. Усі переказані благодійником кошти зараховуються безпосередньо на особовий рахунок споживача-боржника. Причому персональні дані споживача не оприлюднюються. 

 

З початку дії проєкту «Робіть світлі справи!» допомогу вже отримали понад 800 родин, чиї борги погасили небайдужі українці.

 

Слід додати, що всі роботи були здійснені студентами на волонтерських засадах.

 

Група Tolk підтримує не лише побутових споживачів?

Так, ми послідовно підтримуємо споживачів різних груп та галузей. Для українського бізнесу – малого, середнього та великого – у нас є своя пропозиція. На підтримку українських компаній ми відмовились від своєї маржі постачальника електроенергії й запропонували для них тариф «0».

Крім економії на маржі, наші клієнти отримують оптову ціну, відсутність штрафних санкцій, високоякісний сервіс і можливість подекадної оплати. 

 

Пропозиція актуальна до кінця 2023 року. 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь