Земельні відносини в умовах воєнного стану.
7 квітня 2022 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» №2145-IX від 24.03.22., який
спрямований на швидке залучення сільськогосподарських земель у виробництво сільськогосподарської продукції в умовах воєнного стану.
В основу Закону покладений пріоритет суспільних (державних) інтересів над інтересами приватних осіб в умовах війни. Це означає, що Законом призупиняється дія деяких правових механізмів, які захищають приватні інтереси, що цілком зрозуміло в умовах російської агресії. Натомість Закон запровадив у законодавство деякі правові механізми, які на перше місце ставлять інтерес суспільства у забезпеченні невідкладного використання наявних сільськогосподарських земель для виробництва продовольства.
Зміни до законодавства було підготовлено за зверненнями органів місцевого самоврядування, вони відповідають потребам територіальних громад в умовах воєнного стану.
Закон передбачає спрощену процедуру передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва передбачає:
- рішення про передачу приймають органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, визначені у чинній редакції статті 122 Земельного кодексу України;
- строк оренди складає не більше одного року;
- розмір орендної плати не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області;
- договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця;
- передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів;
- формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера;
- формування земельної ділянки, яка передається в оренду, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом. Така технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель не може передбачати поділ, об’єднання земельних ділянок;
- право оренди земельної ділянки не підлягає державній реєстрації в Державному реєстрі речових прав;
- договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією;
- право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.
У разі отримання земельної ділянки за спрощеною процедурою орендар земельної ділянки НЕ МАЄ права на:
- компенсацію власних витрат на поліпшення земельної ділянки;
- поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
- передачу земельної ділянки в суборенду;
- встановлення земельного сервітуту;
- зміну угідь земельної ділянки;
- будівництво на земельній ділянці об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд);
- закладення на земельній ділянці багаторічних насаджень;
- переважне право на купівлю орендованої земельної ділянки у разі її продажу;
- відчуження, передачу в заставу (іпотеку) права користування земельною ділянкою;
- поділ земельної ділянки, об’єднання її з іншою земельною ділянкою;
- використання для власних потреб наявних на земельній ділянці загальнопоширених корисних копалин, торфу, лісу, водних об'єктів, а також інших корисних властивостей землі.
Закон встановлює заборону під час дії воєнного стану на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі.
Важливо, що у цих складних умовах одним із наи?важливіших питань, яке має бути вирішено в Україні – це не допустити голоду, створити умови самозабезпечення населення основними продуктами харчування, які можуть та, зрештою, мають бути вирощеними безпосередньо у кожній громаді, місті та області. Виробництво харчових продуктів має бути в обсягах, достатніх для недопущення гуманітарноі? кризи, а також для забезпечення потреб внутрішньо переміщених осіб, українських воїнів на передовій.
На території Камінь-Каширської міської ради наявні вільні землі сільськогосподарського призначення ( землі запасу, землі резервного фонду, не витребувані земельні частки (паї) , які можуть бути надані в оренду юридичним особам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва , отже міська рада просить жителів територіальної громади віднестися з розумінням, щодо проведення посівної кампанії орендарями та не створювати перешкод у використанні орендованих земельних ділянок.
За додатковою інформацією, щодо надання земельних ділянок в умовах воєнного стану звертатися до управління земельних відносин, кадастру та екологічної безпеки Камінь-Каширської міської ради.