АМУ: сплачувати ПДФО повинні до бюджетів громад за місцем фактичної діяльності підприємств та їх підрозділів
У Верховній Раді України зареєстровані законодавчі ініціативи, які в той чи інший спосіб пропонують вирішити питання удосконалення механізму перерахування податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) до бюджетів місцевого самоврядування.
АМУ концептуально не підтримує законопроєкти 5244, 5244-1, 5244-2, якими пропонують змінити порядок зарахування ПДФО. Йдеться, про запровадження зарахування ПДФО або за місцем податкової адреси, або розташуванням юридичної особи та її підрозділів у різних пропорціях; здійснювати таке перерахування за вибором або податкового агенту, або фізичної особи. Такі пропозиції призведуть до суттєвого розбалансування бюджетів місцевого самоврядування.
Запропоновані зміни також ускладнять роботу органів місцевого самоврядування з прогнозування надходжень ПДФО до своїх бюджетів, зменшать достовірність цих показників, негативно вплинуть на планування та виконання видатків бюджету.
В Асоціації міст України наголошують, що фінансування соціально важливих сфер, таких як дошкільна та загальна освіта, охорона здоров’я, соціальний захист та соціальне забезпечення та інших не менш важливих напрямів, не повинно залежати від вибору платників податків в яких пропорціях сплачувати ПДФО до того чи іншого бюджету: за податковою адресою або фізичної особи або юридичної особи – податкового агента.
До речі, запропоновані законопроектами №№5244, 5244-1, 5244-2 зміни порядку сплати ПДФО не збільшать доходи бюджетів, а призведуть до перерозподілу ПДФО між територіями, негативно вплинуть на фінансову спроможність бюджетів місцевого самоврядування та спричинять появу інших проблемних питань та призведуть до правової колізії в законодавстві.
Разом із тим, АМУ підтримує законопроєкт №5244-3, яким пропонують унормувати поняття «відокремлений підрозділ» задля забезпечення сплати ПДФО за фактичним місцезнаходженням підрозділів.
АМУ вважає, що зі всіх зазначених вище законопроєктів потребам місцевого самоврядування відповідає саме законопроект 5244-3.
Водночас, АМУ пропонує доповнити його в частині:
? відновлення контролю за правильністю сплати платниками ПДФО (податковими агентами) з боку територіальних підрозділів ДПС, в тому числі за дотримання ними порядку сплати (перерахування) ПДФО до бюджету;
? встановлення відповідальності для платників ПДФО (податкових агентів) за перерахування податку до бюджету не за належністю з порушенням вимог податкового законодавства.
Який би порядок перерахування до бюджету ПДФО не запропонувати, працювати він не буде без дієвого механізму контролю.
Асоціація міст України пропонує парламенту прийняти за основу законопроект №5244-3 з пропозиціями АМУ.
Офіс реформ у Волинському регіональному відділенні Асоціації міст України